BankID på mobil blir borte – hva nå?

BankID på mobil har vært en trofast følgesvenn for mange siden 2009. Nå er det imidlertid slutt – men mange kan fortsatt bruke løsningen en god stund.

BankIDapp-mockup_149318176.jpg

Utfasingen av BankID på mobil startet 1. september og varer til 1. november. Etter denne perioden vil ingen banker lenger utstede BankID på mobil. Noen har allerede stengt for bestillinger. BankID vil at brukerne skal over på BankID-appen i stedet. For de som ikke ønsker det, finnes fortsatt kodebrikken. Så – hva betyr det for deg og meg? 

Jeg har en aktiv BankID på mobil:

Du kan fortsette å bruke denne helt til den utløper, det vil si til sertifikatet tilknyttet den går ut. Det varer normalt i to år fra du fikk utstedt BankID på mobil. Lurer du på hvor lenge det er til sertifikatet ditt slutter å virke, kan du logge inn på BankID sine nettsider og finne det der. Dersom du bytter SIM-kort, slutter BankID på mobil å virke, og du må over på en annen løsning uansett.

Jeg har ikke en aktiv BankID på mobil:

Du har valget mellom å bruke kodebrikke eller å ta i bruk BankID-appen, såfremt banken din støtter appen. Noen banker har i stedet valgt egne innloggingsløsninger. BankID har en oversikt på nettsiden over hvilke banker som har støtte for appen.

Hvorfor blir BankID på mobil borte?

Det er flere grunner til det. Appen skal være sikrere og mer stabil. Det vil med tiden bli mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Appen kommuniserer gjennom vanlig datatrafikk, og det kan derfor ikke påløpe SMS-kostnader fra telefonoperatøren. Appen vil også fungere for eSIM, noe BankID på mobil ikke gjør.

Her kan du lese om hvordan du tar i bruk appen.

BankID på mobil forsvinner altså gradvis fremover. For oss som til stadighet roter bort kodebrikken, vil appen gjøre samme jobb – og vi trenger bare huske samme passord som til kodebrikken.